BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, November 26, 2009

sakit sebenarnya nikmat...:)


mmmm.. start hari sabtu lagi,perut mmg da meragam.. kpla sakit.. till 2day,its still on tp better sket kot. mmm.. manusia.. bila sakit,mudah ingtkn Allah.. bila senang... wallahualam....ak pon manusia biasa.. sebab tu la Dia datangkn sakit supaya aku sedar yg ak banyak melupakan-Nya..

sakit itu nikmat? ak pcaya tu.. contoh terdekat. makan~!. bila sihat,makaaaaann je xingt dunia.. sket2 lapo.. klu lapo. makan la... xlapo pon mkn juga.. tp bila da sakit,perut yg mmg xleh skip nasi even 1 hari pon da xleh trima nasi walau sedikit... makn sket pon da muntah...Allah uji ak dengan nikmat mkn. ak gunakan tanpa kontrol n sedar sebenarnya ak sedang diuji.. tengok?? betapa lalai n alpa nya ak.. Allah uji pon boleh xsedar.. :(..

Maka benarlah sabda nabi kita S.A.W yang bermaksud “Sebaik-baik perkara adalah pertengahannya”. Maka jika buat sesuatu itu dengan berlebihan, maka buruk lah padahnya.


klu pk secara positive nya,ak pk2 balik.. tidaklah digolongkan kedalam orang2 beriman seseorang itu jika tidak diuji... xkira la ujian dalam bentuk apa sekalipon. kesihatan,harta,ilmu,pangkat..

Nabi kita pun pernah berpesan bahawa orang mukmin akan sentiasa diuji. Kecil atau besar ujian tetap akan datang selagi kita bergelar seorang yang beriman dengan Allah S.W.T. Untuk itu kenapa kita mesti diuji? Banyaklah hikmahnya kenapa kita diuji dan yang pasti seperti Allah sebut dalam Surah Al-Mulk , ayat 2 yang bermaksud ” Dialah yang mencipta mati dan hidup untuk menguji siapa di antara kamu yang paling baik amalannya”. ketahuilah bahawa jika kita tidak diuji maka kita akan sentiasa lalai, sombong, angkuh, lupa daratan , tak takut dosa, tak ingat Tuhan dan sebagainya sifat-sifat yang buruk akan muncul jika kita tidak diuji. Kerana sebagai manusia kita ada nafsu, Allah jadikan kita ni ada nafsu, so nafsu hanya boleh dipatahkan sedikit sebanyak dengan ujian-ujian yang kita terima insyaAllah.


so,sebagai peringatan kepada korg semua n diri sy sendiri:

ketahuilah, kesakitan atau ujian yang kita terima mungkin kerana kesilapan kita jugak, kerana tak ikut Islam betul-betul, sombong pada Allah, rasa dunia ini macam kita yang punya, tak ada hati perut pada manusia lain dan macam-macam lagi lah sebenarnya dosa kita ni. Kita ni sebenarnya banyak dosa, dari dosa kecil hinggalah dosa besar, terlalu banyak sebenarnya, cuma kita je yang tak perasan dan juga buat-buat tak perasan.

3 comments:

ct (^_^) said...

mas dah matured??
uhu..
i like or words~

-maRs- said...

mas matured?? ahhha.. da lama dah le.. hihihi... tq..:)

ct (^_^) said...

matured after me..hu3..
as time goes by we will be grown up~
physically and emotionally~ =)