BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, May 30, 2010

dentist to be to dentist~~

hurm.. hari ni ase nk tulis something yg berilmiah berkaitan ngan my future job,insyaallah.. sebelum tu,ad intro dlu la kan... kisahnya.. act,da lama dah nk g jumpa dentist since ak ni one of the person yg jz pakai sebelah gigi je tuk mengunyah.. kesian la kat gg sebelah lagi..for ur information la,tuk sape2 yg xtaw.. gigi yg xdipakai akan mengalami kerosakan yg lebih teruk klu nk dibandingkan dengan gigi yg kita pakai.. sebab yg slalu kita pakai,ad self cleansing..(terms yg xfaham sila la google ye?..).gigi yg xdipakai akan menyebabkan lebih banyak bakteria menumpu kat situ dan akan membawa kepada penggelopokan kalkulus which is karang gigi.. so,oleh sebab aku kesian kan gigi ak,ak decide la nk jumpa dentist dengan harapan,klu ad lubang ke kat gigi yg xdipakai tu.. bleh la tampal .. so bila da ok,leh ak pakai... faktor yg menyebab kan aku xpakai gigi ak yg sebelah lagi tu is sebab ak ase cam ada cavity..so,dlm kol 4.30 ptg,aku gerak g hospitall. seb bek ada drg avy.. nk pendek kan cerita,dia cek gigi aku... mmg ternyata,giig yg xdipakai tu,ad cavity 1st class...so,doc pon,bur la gigi aku..daripada hanya sekecil hujung jarum aku punya cavity,lpas dibur mmg jadi besar yg amat.. tp mmg camtu la akan jadi.. sampai kat bagian dentin,doc tanya aku,sakit tak.. aku cakap tak..doc tu senyum la kat aku.. dia brenti wat keje jap then dia cakap kat aku'sy rasa,awak punya karies ni,da kena pulpa..'.. aku cam terkejut la kan.. xde rasa sakit ke ap,da masuk pulpa(sila google terms bg yg xtaw)..doc tu nk pastikan,btol ke tak da sampai pulpa.. dia amik satu alat yg macam jarum,dia masuk kan ke dalam akar gigi aku..sampai 1/3 dia masuk,ak ase sakit.. so mmg terbukti,karies da kena saluran pulpa aku..doc suggestkan aku 2 cara.. sama ada nk wat canal root treatment(CRT) or extraction.. of cz ak pilih CRT .. extraction is da last choice ok.. menurut prinsip kedoktoran gigi,gigi yg ad didalam mulut harus dipertahan kan semaksimum yg mungkin.. so,aku decide tuk buat CRT.. biaya agak mahal la. tp wat else pilihan yg aku ada kan??..oleh sebab gigi 1st molar aku yg dipreparasi,so susah klu terus nk wat CRT.. doc bg aku pakai fletcher dlu which is tampalan sementara.. fungsinya tuk tutup dlu saluran pulpa yg dah terinfected td..1st molar ada 3 root..so,nak xnak,aku kena jumpa dentist tu 3 kali lagi .. 1 pertemuan tuk 1 akar,xbleh buat 3 trus.. my dear cakap,klu buat CRT ni,kena buar crowninh jugak sebab nnty tmpalan yg dipakai tu sifat dia fragile..lama2 dia pecah.. so after CRT ku kena proceed ngan crowning.. crowninh tu agak mahal okay. so wat to do kan.. i love my teeth okay..so,this vdeo is how CRT will be do on me..





0 comments: