BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, October 28, 2008

perbezaan bahasa dan intonasi??? salah siapa???

salam...
alhamdulillah....
da abes 2 test n presentation yang berterusan...
penat...
hari sabtu ni ad test lg.. dental anatomy.. hari isnin,exam... 2la kehidupan sebagai seorang pelajar di universitas prof. Dr moestopo,jakarta selatan,indonesia....
sangat bz.. yang amat..
hurm..
hari ni klas berjalan macam biasa. juz pg2 td ad test anat umum...
aduih!
soalan punyalah susah...
mmg susah... xtau nak cakap ap...
btol 16/30 tu da rasa ok walaupon pada dasarnya mmg aku xpuas hati ngan markah 2.. tp itu lah hasil usaha aku... alhamdilillah.. over all markah dak2 mesia mmg area2 2 la... dak local mmg xyah cakap... da dapat jawapan sebijik2... then bila salah satu,reaksi mereka mmg teruja sangat2... laaaaaar!!
da dapat jawapan,mmg la markah tinggi... mungkin mereka rasa puas hati sebab dapat menghafal jawapan dengan jayanya... sedangkan kitorang menghafal name2 anatomy sistem pencernaan bagai nak gla.. biarla dorang...
mmmm...
act nak share ngan korang ap yang berlaku kat dalam klas masa presentasi fizik td...
group aku kena present pasal sistem metabolisme sebagai konversi energi.... lpas siap2 present mesti la ad soal jawab kan?? then ad la sorang budak ni tanya apa itu fosforilasi oksidatif...
*kalau kat msia kita panggil phosphorilative oxidation.. ntah btol x aku eja 2.*..
pastu aku jawab la yang benda 2 adalah salah satu stage dalam kreb's cycle. iaitu proses tuk menghasilkan energy.. then aku nak tanya budak yang tanya 2,pernah blajar x masa kat skolah dulu... mane la tau kot2 dorang xpnah dengar perkataan Kreb's cycle 2 cz aku masa bt A-level baru blajar sume 2... bdak 2 angguk je.. maknaya da blajar la kan...
so abes la sesi presentasi group aku...
lpas 2 balik la rumah..
otw nak balik rumah tu,aku jumpa bdak yang tanya aku td.. aku tanya la dia faham ke yang aku terangkan td kan.. dia cakap ok.. tp dia terasa ngan aku.. aku terkejut la... nape???
dia cakap dalam klas td aku seolah2 menghina dia... aku lg la terkejut.. apa salah aku?? apa yang telah aku buat sampai dia kata aku menghina dia??
dia cakap,intonasi aku masa aku tanya dia 'kamu udah blajar kan pasal kreb's cycle masa di SMA dulu??? *SMA 2 macam skolah menengah la kat sini...' macam aku menghina dia seolah2 dia 2 mmg bodoh sangat.. xtau apa2..
aku mmg sangat terkejut n aku tak bermaksud pon nak hina dia ke ap.. juz nak tau dorang pnah blajar ke x. kalau pnah blajar,at least dorang leh la recall balik.. aku nak terangkan pon susah cz terms kat sini mmg berbeza nagn mesia... 2je... mmg xterlintas pon niat nak memperkecilkan dia apatah lg menghina...
aku mintak maaf kat dia... mungkin itu bukan salah aku tp aku rasa aku patut minta maaf...
dia cerita la kat aku,masa aku tanya macam 2 kat dia dalam klas td,sume kawan dia minta dia bersabar je la... mungkin dorang ingt aku mmg berniat tuk merendah2 kan dia...

hurm... aku anggap je ni ujian kepada aku duk kat negara orang... sabar jela..'kerana perbezaan bahasa dan intonasi,dorang da pk macam2...
aku rasa lpas ni better lbh banyak diam daripada berusaha tuk cuba menyenangka hati sume orang.... biar la kita dianggap sombong daripada apabila kita bersuara,ada hati yang terasa walhal kita sendiri xpasti apa yang membuatkan mereka terasa....

4 comments:

Anonymous said...

seyes ke die trase mas??
takpela mas..ni lah cabaran idop kat ngra org..dgn perangai yang mcm tuh..ya ampun...Tuhan jek yg tau..mcm ne nk maju kalo smua pemikiran mcm dorg..nway hope sngt kite jaya jadi dntist..amin~

yananana said...

its okay..tu lah namanya adapting kan with the new culture?kite akan biase satu ari nanti kay? senyum,jangan rse bersalah taw. cos ape mas wat tak slh pon :)

-maRs- said...

yup syazu..
dia mmg terasa..
aku jumpa dia kat warteg semalam..
dia gtau aku..
eku terkejut cz aku mmg xde niat..
huuhhu..
xpe2...
i hv 2 choose either 2 adapt or die...
i choose 2 adapt..
so aku kn sabar..:)

-maRs- said...

ye yana...
2name nya pengalaman kn....
insyaallah,aku makin kuat...
n thanx 4 being my shoulder 2 cry..
thanx a lot.